Saturday, February 28, 2009

Cerita ibu cantik yang seksi




JELITAWAN ini sudah lama mendiamkan diri daripada dunia hiburan. Popular dengan badan seksi dan dikenali sebagai simbol seks semasa aktif berlakon di Hong Kong pada pertengahan tahun 1990-an, Christy Chung telah mengambil keputusan untuk menetap di Beijing, China selepas berkahwin kali kedua dengan penerbit album, Jon pada tahun 2003.

Dalam jangka masa itu, Christy telah mengurangkan aktiviti seni terutama berlakon.

Baru sahaja melahirkan anak kedua, Jayden pada Julai 2008, Christy ditemui di ibu kota baru-baru ini sebagai duta kepada pusat kecantikan Marie France Bodyline.

Masih mengekalkan bentuk badan menggiurkan, media tempatan mengambil peluang untuk bertanya khabar mengenai perkembangan terbarunya.

Memakai gaun pendek seksi, aktres keturunan Cina dan Vietnam itu mula bercerita mengenai kehidupannya sebagai ibu.

"Menjadi ibu memberikan kegembiraan tidak terhingga. Setiap pagi, saya berasa gembira melihat senyuman anak saya.

"Mempunyai masa untuk bermain dengan mereka adalah perkara yang menakjubkan. Itu bagi saya dipanggil erti kehidupan.

"Namun, saya perlu banyak merancang masa kerana anak sulung saya, Yasmine sudah berusia 11 tahun. Dia perlu menghadiri banyak kelas tetapi semuanya atas minat dia sendiri.

"Komunikasi adalah penting dalam membesarkan anak dan saya juga tidak mahu memaksa dia melakukan benda-benda yang tidak disukai.

"Saya bersifat terbuka dalam mengajar mereka tetapi ada batasannya. Saya memberikan mereka bimbingan dan nasihat supaya mereka boleh menjadi orang dewasa yang tabah," senyum Christy yang dinobatkan sebagai Wanita Asia Paling Seksi tahun 2000 oleh majalah FHM Singapura.


WAJAH seorang wanita berkerjaya yang mampu mengekalkan kejelitaan.


Sungguhpun menyukai fasa hidup sebagai ibu, Christy memberitahu dia tidak boleh menjadi suri rumah tangga sepenuh masa. Ditambah dengan personaliti yang sukakan cabaran, Christy tidak boleh duduk diam di rumah.

Maka, apabila diberi peluang untuk melakukan satu persembahan amal di Beijing pada tahun 2006 di hadapan 15,000 penonton, Christy telah membuat keputusan untuk menyanyi.

Dia juga telah menubuhkan satu kumpulan, Goddess pada tahun 2006 bersama dua anggota lain.

"Single pertama kami, Good Sister akan dipasarkan bulan depan dan kami sedang dalam proses membikin album Mandarin pertama kami. Saya bersungguh-sungguh dalam menyiapkan album ini kerana sudah jatuh cinta dengan nyanyian," katanya mengenai kumpulan yang turut dianggotai Kiki dan Cecilia.

Memenangi pertandingan ratu cantik Chinese Montreal pada tahun 1992 telah membuka peluang lakonan di Hong Kong tanpa mengenali sepatah perkataan Cina dan Kantonis. Atas usahanya, dia telah diberi peluang dan kariernya telah dibina selepas itu.

Popular dengan filem God of Cooker, '97 Aces Go Places, All's Well, Ends Well 1997, Jan Dara dan The Medallion, kali terakhir Chrity muncul dalam filem adalah empat tahun lalu menerusi naskhah Astonishing dan Fantasia.


ANAK dan keluarga adalah erti kehidupan yang sebenar kepada Christy.


Namun, ini tidak bermaksud Christy tidak berminat untuk berlakon. Dia masih merindui proses berlakon tetapi setakat ini masih belum mendapat skrip yang memenuhi cita rasanya.

"Memang ada banyak tawaran untuk berlakon tetapi skripnya tidak menarik. Selepas melalui pelbagai pengalaman hidup dan emosi, saya sudah matang.

"Jadi saya perlukan watak lebih matang dan mencabar. Dulu semasa muda, saya perlu mencuba banyak watak tetapi kini saya sudah boleh memilih," kata Christy yang membesar di Montreal, Kanada.

Mahu memegang watak yang dapat menyentuh hati audiens, Christy merasakan dirinya sukar untuk menyingkirkan imej seksi. Dia kagum dengan Cameron Diaz yang mampu membawa imej seksi dan diberi peluang untuk membuang imej itu untuk watak serius.

"Kita hidup dengan pelbagai tekanan. Jadi saya mahu menjayakan watak yang dapat dijadikan pedoman kepada audiens daripada memegang watak sebagai wanita cantik dan seksi. Saya mahu menjadi seperti Cameron yang versatil.

"Namun, saya amat bertuah berterima kasih kerana berpeluang untuk bekerjasama dengan bintang hebat seperti Jackie Chan, Jet Li dan Stephen Chow," tambahnya.

Duta pertama Marie France

Dipilih sebagai selebriti pertama untuk mewakili Marie France dan sudah menjalankan tugas itu selama 10 tahun, Christy juga berdepan dengan cabaran masalah berat badan selepas melahirkan anak seperti ibu lain.


BUKAN saja mahu sentiasa tampil cantik, Christy juga amat mementingkan kesihatan diri.


Dia berasa amat sedih semasa melahirkan anak pertama kerana mendapat cemuhan daripada pelbagai pihak mengenai berat badannya. Malah ramai penerbit filem dan media telah mengkritik bahawa kariernya akan berakhir kerana berat badannya.

"Semasa melahirkan anak pertama, Yasmin, di Kanada pada tahun 1998, ada papparazi yang merakamkan gambar saya. Ketika itu, badan saya amat berisi dan penerbit di Hong Kong telah membuat kenyataan bahawa mereka tidak mahu mengambil saya untuk berlakon.

"Saya amat sedih tetapi kawan telah memperkenalkan saya kepada Marie France. Saya berjaya menguruskan badan dalam masa hanya tiga minggu," kata Christy yang fasih berbahasa Inggeris, Mandarin, Kantonis, Perancis dan Vietnam.


SELEPAS 10 tahun, masih kekal sebagai jurucakap pusat kecantikan Marie France Bodyline.


Maka apabila dia melahirkan anak keduanya, Jayden tahun lalu, Christy tidak teragak-agak untuk mendapatkan khidmat bantuan Marie France. Dalam masa dua bulan, Christy telah berjaya mengurangkan 10 kilogram dan 10 inci di bahagian perutnya.

"Rawatan Marie France sangat selamat tanpa suntikan atau mengambil sebarang pil. Teknologi terbaru mereka, sistem BodyTech Perfectionist bukan sahaja mampu menguruskan badan tetapi juga membantu saya menghilangkan rasa penat menjaga anak," jelasnya yang sedang meneroka budaya masyarakat China.

Masih aktif bersenam, Christy memastikan dirinya bersenam selama 45 minit tiga kali seminggu dan mengamalkan diet ketat. Namun, senaman hanya membina otot dan apa yang dikehendaki Christy adalah membakar lemak.

"Apa yang saya suka mengenai Marie France adalah hasilnya dapat kekal lama. Kulit saya juga menjadi tegang dan lebih bertenaga walaupun hanya dengan satu rawatan," ujarnya.

1 comment:

  1. luas beno dy nye leher baju..
    x kisah ar sb bkn islam

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: