Monday, August 31, 2009

Karya indah pelbagai kaum


AUDI Mok (kiri) bergandingan dengan Nur Fatima menghasilkan lagu 1Malaysia Kita.


PERTANDINGAN mencipta Lagu 1Malaysia Kita secara tidak langsung menggambarkan aspirasi masyarakat berbilang bangsa dalam menghasilkan lagu-lagu patriotik untuk dihayati oleh segenap rakyat di negara ini.

Senario itu dapat dilihat apabila komposer yang terpilih sebagai finalis pertandingan itu terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan Serani bagi sama-sama menjayakan hasrat murni tersebut.

Komposer muda, Lead yang baru berusia 21 tahun memperlihatkan bakatnya mencipta lagu berjudul Keranamu Hatiku Malaysia yang menampilkan elemen muzik global supaya ia lebih mudah dihayati oleh semua pendengar.

Lead atau nama sebenarnya, Mohd. Khalid Abu Takdir berpendapat, lagu-lagu patriotik yang hendak diketengahkan kepada rakyat Malaysia genre muziknya seharusnya tidak tertumpu kepada sesuatu kaum sahaja.

Sebaliknya, kata pelajar jurusan perfileman Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini, lagu-lagu patriotik akan lebih mudah dihayati oleh semua pihak apabila ia mampu disesuaikan dengan selera pendengar segenap lapisan masyarakat pada hari ini.

"Sebab itulah dalam lagu ciptaan saya itu, saya ketengahkan konsep muzik yang lebih moden dan bersifat global. Saya ketengahkan adunan antara muzik pop dan punk rock dalam lagu itu supaya ia kedengaran sedikit berbeza.

"Saya yakin lagu yang saya cipta itu bukan sahaja boleh dihayati oleh pendengar Melayu tetapi kaum-kaum lain juga tiada masalah untuk menghayatinya. Sementara lirik lagunya pula saya tulis seringkas yang mungkin tetapi tetap ada mesej di sebaliknya.

"Ia adalah kombinasi rasa penghargaan saya terhadap Perdana Menteri kita yang dulu seperti Tun Dr. Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Perdana Menteri kita sekarang, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak," katanya kepada Mega.

Sebagai komposer berbangsa Cina, Ng Ching Ching tiada masalah untuk menghasilkan lagu patriotik berdasarkan pengalaman serta pengamatannya menerusi lirik lagu hasil nukilannya bersama Wong Seng Jinn itu.

Ching Ching melahirkan rasa syukur kerana dilahirkan serta menjadi rakyat Malaysia dan luahan rasanya itu dimuatkan melalui lirik lagu berjudul Nyanyikan Lagumu pada pertandingan tersebut.

"Sebelum ini saya pernah melawat Australia, China dan Singapura dan saya rasa berbangga menjadi rakyat Malaysia kerana kehidupan di negara kita lebih aman walaupun ia didiami oleh pelbagai kaum.

Dihayati


Ng Ching Ching


"Sedikit sebanyak pengalaman dan rasa kesyukuran itu saya luahkan dalam lagu tersebut. Saya harap lagu itu juga akan dihayati oleh semua rakyat Malaysia tidak kiralah mereka itu bangsa apa sekali pun," ujarnya.

Tambah Ching Ching, lagu Nyanyikan Lagumu meninggalkan kenangan manis buatnya kerana lagu itu bukan setakat dipilih sebagai finalis pertandingan Lagu 1Malaysia Kita tetapi ia juga sering disiarkan menerusi radio Hot FM.

"Ini merupakan pertama kali saya menghantar lagu dalam pertandingan mencipta lagu dan terpilih pula sebagai finalis Lagu 1Malaysia Kita. Malah, saya paling seronok dan bangga apabila lagu saya itu disiarkan dalam radio Hot FM.

"Sebelum ini saya ada mencipta lagu sebagai hobi dan saya hanya menyanyikannya dalam rumah atau dalam bilik air sahaja," katanya yang mengambil masa sekitar tiga hari bagi mencipta lagu serta lirik Nyanyikan Lagumu bersama rakannya itu.

Paling membanggakan kata gadis Tionghua yang suka bergurau ini, lagu ciptaannya itu telah dinyanyikan oleh artis popular tanah air iaitu Maya Karin dan tentunya sedikit sebanyak akan melonjakkan populariti lagu tersebut.

Selain pencipta muda pelbagai bangsa, komposer amatur yang baru hendak menggilap bakat turut mencuba nasib dalam pertandingan anjuran radio Hot FM itu yang menawarkan hadiah wang tunai buat juaranya.

Norm Aidid merupakan salah seorang komposer dan finalis Lagu 1Malaysia Kita yang mempertaruhkan lagu ciptaannya berjudul Lagu Rakyat Satu Malaysia yang dinyanyikan oleh penyanyi baru hasil didikannya, Rida.

Jelas Norm Aidid atau nama sebenarnya Syed Atilla Aidid, 35, dia berharap pemilihannya sebagai finalis dalam pertandingan tersebut akan menjadi batu loncatan buatnya untuk terbabit dalam industri muzik tempatan selepas ini nanti.

"Kalau lagu-lagu patriotik yang saya cipta ini pun sudah boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat, saya yakin lagu-lagu genre lain yang akan saya cipta kelak juga mungkin lebih mudah diterima oleh kalangan pendengar.

"Apa yang penting ialah lagu-lagu saya kalau boleh biarlah bukan sahaja diminati oleh pendengar Melayu sahaja tetapi juga kaum-kaum yang lain. Lagu Rakyat Satu Malaysia itu saya hasilkan untuk dihayati oleh rakyat Malaysia," ujarnya dalam nada ceria.

Sebagai sebuah lagu pop moden, Norm Aidid yang merupakan seorang pegawai undang-undang di sebuah firma memuatkan banyak elemen patriotik dalam lagu serta lirik ciptaannya itu sebagai memenuhi tema pertandingan tersebut.

Beliau antaranya menyelitkan elemen dan falsafah yang terdapat dalam Rukun Negara yang secara umumnya diketahui oleh rakyat Malaysia dalam lirik lagu tersebut yang mengambil masa selama dua hari untuk disiapkannya.

"Selain itu, saya juga memuatkan elemen rentak lagu Negaraku pada tengah-tengah lagu ciptaan saya itu. Tetapi temponya saya rancakkan sedikit supaya ia kedengaran lebih moden dan sesuai dengan muzik yang saya tampilkan," jelasnya.

Tidak setakat komposer berbilang bangsa dan komposer amatur, kalangan komposer profesional dan penyanyi terkenal juga tidak mahu ketinggalan menghantar pencalonan serta bersaing sama pada pertandingan tersebut.

Penyanyi Nur Fatima contohnya, bukan sahaja penyanyi tetapi juga komposer baru yang terpilih sebagai finalis Lagu 1Malaysia Kita menerusi lagu berjudul Malaysia Satu hasil ciptaan Audi Mok yang dinyanyikan oleh Faizal Tahir.

Meskipun Faizal menyanyikan lagu itu dalam gaya muzik rock tetapi Nur Fatima atau lebih mesra dengan panggilan Nur tidak menjadikannya sebagai halangan untuk mengkategorikannya sebagai sebuah lagu patriotik.

"Lagu patriotik yang paling utama ialah daripada segi liriknya. Bagi saya, muzik apa sekalipun ia menjadi perkara kedua, yang penting mesejnya haruslah sampai. Sebagai komposer, saya tidak mencipta lagu-lagu cinta sahaja.

"Sebelum ini saya juga pernah mencipta lirik lagu berkonsepkan patriotik berjudul Satu Harapan nyanyian Jaclyn Victor dalam gubahan genre rock. Ternyata lagu itu diminati ramai," katanya yang mengambil masa tiga hari menulis lirik lagu hasil gubahan Audi Mok itu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: